דיקור מי שפיר מאוחר / שבועות 30-32

דיקור מי שפיר מאוחר

על פי הנחיות משרד הבריאות: "אין לבצע בדיקת מי שפיר לאבחון גנטי לאחר 22 שבועות ועוד 6 ימים, מבלי שגנטיקאי אחראי במקום בו מתבצעת הבדיקה אישר את נחיצותה ובכתב".

ישנם מצבים בהם מתבצעות בדיקות מי שפיר בשליש השלישי של ההיריון, במצבים הבאים:

  1. ישנם מצבים שהפניה לביצוע דיקור מי שפיר התעכבה מסיבות שונות והמטופלת באה לבדיקה מעבר לשבוע 22 ו-6 ימים.
  2. כאשר לא ניתן לבצע את בדיקת מי השפיר מבחינה רפואית במועד המקובל בשליש השני להריון.
  3. מצב אחר הוא כאשר המטופלת מסרבת לבצע בדיקת מי שפיר בשליש השני מפחד הפלה ואיבוד ההיריון.
    בשלשת מצבים אלה ניתן לדחות את בדיקת מי השפיר לשליש השלישי להריון ומעבר לשבוע 30. במקרה כזה, חובה להסביר את המשמעות של ביצוע דיקור בשלב מאוחר זה של ההריון.

סיבוכים

כאשר הדיקור מי שפיר מבוצע בשלב מאוחר של ההיריון, סיבוך שעלול להסתיים בלידה מוקדמת עדיין יאפשר טיפול של הפג ביחידה לטיפול נמרץ והסיכוי שלו להחלמה גבוהים משמעותית בהשוואה להפלה או לידה מוקדמת ופגות קיצונית לאחר דיקור בשליש השני להריון.

עם זאת, פתרון זה אינו נטול סיכונים:

  1. יתכן מצב שהמטופלת תלד בלידה מוקדמת לפני ביצוע בדיקת מי השפיר, לפני שבוע 30. במצב כזה היא תלד ללא תשובת מי השפיר.
  2. יתכן שתלד בין ביצוע דיקור מי השפיר בשבוע 30-32 וקבלת התשובות, בדרך כלל לאחר 2-3 שבועות. גם אז לא יהיו תשובות לגבי מצבו הגנטי של הילוד.

יש מטופלות המוכנות לקחת את הסיכון. בכל מקרה של דיקור מאוחר צריך לתת הסבר מפורט על כל התרחישים שיכולים להיות ובני הזוג חותמים על הסכמתם ויש לקבל את אישורו של היועץ הגנטי.

בשלות ריאתית

בבדיקה מאוחרת זו ניתן לבדוק ולקבע את מצב הבשלות הריאתית של העובר. היא מתבצעת כאשר מתוכננת לידה מוקדמת ויש לקחת בחשבון את מצב ריאות העובר בהחלטה על ילוד מוקדם או כאשר ישנה אפשרות להתפתחות לידה מוקדמת לא מתוכננת. במי השפיר נבדק חומר הנקרא Surfactant, שמסייע להתפתחות והבשלה של העץ הריאתי. בשלות ריאתית מושגת בעובר הבריא בדרך כלל מעבר לשבוע 34 של ההיריון. ישנם מצבים חריגים כמו סכרת בהריון, בהם הבשלות הריאתית מתעכבת .לכן כאשר עולה האפשרות לילוד מוקדם של מטופלת סכרתית מבצעים דיקור מי שפיר לשם הערכת הבשלות הריאות גם מעבר לשבוע 34 להריון.

אבחון זיהומים

דיקור מי שפיר בשליש השלישי להריון מתבצע כאשר יש חשד לזיהום בחלל הרחם, למשל במקרים של ירידת מים ממושכת.
הסכנה בזיהום כזה הוא בעיקר לאם ויכול להסתיים גם במוות. זיהום בחלל הרחם מטופל בילוד מידי ומתן אנטיביוטיקה מסיבי. לכן, כשיש חשד לזיהום של מי השפיר לא מתחשבים בגיל העובר והדיקור מבוצע מידית ובכל שלב של ההיריון, על מנת להוכיח שאמנם מדובר בזיהום ולקבוע את סוג הטיפול התרופתי בו.

מתלבטים מה היא הבדיקה הנכונה עבורכם? מחפשים רופא לביצוע הדיקור? פני אלי לייעוץ ואוכל לעזור לכם להבין מה הצעד הבא! 

יש לך שאלה?